Isnin, 29 Mac 2010

Perihal Perhimpunan PERKASA >> Ada penolakan oleh rasa cemburu ??

Khabarnya ada pihak yang tidak senang dengan perkembangan gerakan perpaduan orang Melayu yang sedang rancak berlaku kini. Khabarnya juga ucapan peresmian Perhimpunan PERKASA 1 (http://amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com/2010/03/keluarkan-gerakan-daripada-bn.html) oleh Tun Mahathir yang begitu terbuka dan membelai itu pun dianggap sebagai rasis oleh cemburu pihak tertentu. Yang menghairankan hamba ialah kenapakah pihak tertentu itu begitu keterlaluan takutnya kepada perpaduan orang Melayu ?

Ingatlah bahawa dalam budaya melayu itu ada ujud phinomina amok. Fahamilah betul betul maksudnya. Ia bukan melulu seperti difahami pada minda luaran yang mudah. Ia adalah berkait rapat dengan sifat pasrah. Kalau sudah terperosok ke sudut tembok dan tidak dapat mengelak lagi sifat berani melayu itu akan semarak mengembangkan semangat dan tenaga.

Mereka akan terjeli dengan watak yang lain iaitu sifat amoknya kerana mengalah itu ialah hina, tidak bermaruah dan tidak bertanggong jawab terhadap keluarga, bangsa dan kedaulatan ugama di atas takhta imannya.

Maka berserahlah ia pada takdir hidup atau mati itu hanya Tuhan sahaja yang menentukan. Menang atau kalah dalam missi dihadapi adalah bergantung kepada hidayah Allah.

Mati kerana Allah adalah syurga. Hidup dengan mengabaikan perintah Allah adalah neraka. Maka itulah maksud istilah amok sebenar. Bukan sekadar difahami umum kini.

Shahdan perhimpinan orang melayu dalam cerna wadah menggambarkan mereka sudah bersedia untuk bersatu mengatasi sebarang rintangan sosial serta fahaman kelompok dalaman itu hendaklah juga difahami dengan baik.

Ia adalah satu gerakan untuk mengelak bangsa melayu daripada terkepung terperosok di sudut tembok; sekaligus mengelak daripada menghadapi kemungkinan timbulnya finomina amok itu.Semuga kesatuan itu berjaya dengan misinya menyatukan orang Melayu dan menjadikan Melayu itu kembali menampil semula sebagai pemimpin disegani sekaligus berjaya mengekalkan kestabilan dan keamanan negara.

Inshaallah dan Wallahuaalam.

Tiada ulasan: