Jumaat, 5 Mac 2010

PENDAPAT = mana ada betul mana ada salah.

Sebagai PENDAPAT mana ada istilah betul atau salah. Ia adalah satu pendapat. Ia menjadi betul bagi orang yang mahu menerimanya dan menjadi tidak betul bagi orang yang tidak mahu menerimanya. Mahu dengan tidak mahu menerima itu adalah bergantung kepada setting minda masing masing.

Setting minda ini pula bergantung kepada pengetahuan sedia ada yang berkait rapat dengan sikap seseorang kerana sikap itulah yang telah menentukan apa apa maklumat yang mahu diterima dan yang mahu ditolak. Maklumat maklumat yang dipilih untuk diterima itu terhimpun menjadi pengetahuan asas itu tadi.

Demikianlah persoalahnya yang merupakan proses yang berlaku sehingga terbitnya sesuatu pendapat itu. Maka itu ia tidak boleh ditentukan betul atau salah. Prosesnya sesungguhnya tidak mengambil kira semua maklumat.  Apalagi proses pengutipan dan pengumpulan maklumatnya tidak melalui satu kaedah berilmu. Tidak ilmiah. Tidak saintifik.

Semua maklumat sebelum diproses adalah maklumat mentah. Kalau dia makan; belum boleh dimakan. Ia hendaklah dimasak terlebih dahulu. Seperti juga makanan sebelum dimasak pun kita kena kaji dahulu bersih tidaknya; ada keracunan atau tidak; suci atau tidak. Oleh kerana maklumat pun adalah makanan. Makanan bagi minda. Maka sebelum maklumat itu diterima menjadi makanan sah bagi minda kita; kenalah digredkan terlebih dahulu.

Maksudnya tahap kesahihannya betulkah ceritanya, bila ia berlaku pukul berapa, dimana, bagaimana ia berlaku kalau ada acara apa acaranya dan siapa siapa lagi yang hadhir.

Seterusnya sahkan pula puncanya dari siapa. Siapa yang membawa cerita itu. Dia hadhir di tempat kejadiankah atau kalau dia mendengar cerita siapa dia. Berkempentingankah mereka atau adakah antaranya musuh kepada yang terlibat. Atau dia musuh kita atau musuh masyarakat kita atau musuh umat kita atau musuh ugama kita. Kajilah betul betul sumber maklumat itu. 

Adakah rujukan yang boleh disemak dan sebagainya. Keesahan maklumat yang boleh disemak itu pun kena diteliti ketulinannya. Sememangnya banyak rujukan dizaman kebijaksanaan teknologi kini mudah diolah oleh pakar pakar berkepentingan. Kalau kita sentiasa awas dan memerhatikan perkara begini memang selalu berlaku dan kalau kita terus menelan dan terus lupa kita tidak akan sedar waktu kebenarannya terserlah. Sedangkan kita telah pun membuat kesimpulan dan merumuskan pendapat sendiri tanpa bersedia untuk mengolahnya semula ketika maklumat baru timbul. Apa lagi kalau kita sudah dipengaruhi oleh emosi seperti marah, kasih, kasihan, benci, geram, dan sebagainya.

Kalau nak tahu bagaimana Islam mengajarkan ketelitian tapisan maklumat ini tanyalah dengan ustaz ustaz. Apa yang harus dibuat apabila sesuatu hadis dibaca untuk menentukan sahih atau tahap mana kedudukan ketulinan hadis itu. Malahan apabila sesuatu ayat dari Al Quraan dibacakan. Apa yang harus dibuat sebelum ayat itu diambil untuk dijadikan sebagai sumber untuk menentukan hukum. Hamba tak mahu memandai tentang hal ini kerana hamba tidak mempunyai hak (authoriti) kerana hamba bukan ustaz.  

Itu pun ada caranya yg kena dipelajari seperti juga kita kena pelajari kaedah yang betul sebagai satu desiplin dalam menentukan sesuatu maklumat itu benar atau tidak.

Untuk memutuskan sesuatu sebagai kesimpulan dan rumusan yang baik hendaklah dikumpulkan seberapa banyak maklumat. Maklumat maklumat yang terkumpulan itu adalah maklumat mentah dan belum lagi dimasak. Maka belum layaklah ia disuapkan menjadi makanan kepada minda kita. Setelah digredkan maklumat maklumat yang banyak itu (lagi banyak lagi baik) baru diadunkaji  dan barulah disimpulkan rumusnya. Dari rumusan rumusan berbagai sumber maklumat itu barulah disaring bagi mencari gambaran situasi, rasional, keperluan, permintaan, elergi (penolakan), harapan dan macam macam lagi mengikut tujuan, tajuk dan keperluan kajian.

Demikianlah hamba kira yang selalu berlaku diperingkat atasan atau diperingkat institusi yang selalunya menbuat kajian untuk disampaikan kepada pihak pihak atasan. Dan apa yang berlaku pada peringkat itu jarang dapat diceritakan kepada orang ramai kerana prosesnya kadang terlalu panjang dan komplikasinya rumit dan sulit lagi.

Masaalah kita kini ialah kerana kita terlalu bebas sehingga semua orang merasakan diri sudah cukup "pandai" serta "berhak bersuara" walau kajian tidak pernah difikirkan apa lagi dibuat.

Keadaan menjadi bertambah parah dan rumit lagi apabila ramai pula yang diletak pada paras sebagai pemimpin dengan sengaja melontarkan berbagai persoalan dan pandangan contra contra yang mengelirukan. Yang terpaksa menanggong beban menjadi keliru adalah kita semua rakyat jelata yang selalu diajarkan untuk menyalahkan segala keputusan dan kesimpulan yang dibuat diperingkat atasan. Dan ajaran itu tidak juga kita tapiskan mengikut kaedahnya padahal ajaran itu juga adalah maklumat mentah. Bayangkanlah kalau makanan itu kita tidak semak kesuciannya. Disembelih atau tidak misalnya. Boleh sahaja kita dengan taklik "tak wajib usul". Mashaallah. Padahal disekeliling kita ramai yang berbuih mulutnya cuba nak ceritakan kepada kita. Masih layakkah kita pakai taklik "tak wajib usul" itu ???

Ada pula antara kita yang memang merelakan diri untuk jerumus dalam lubuk maklumat berolah yang sengaja dibina untuk tujuan tertentu. Lubuk lubuk yang selalu membentangkan iklan pemasarannya dengan cukup menarik. Dengan slogan slogan yang cukup menawan. Ia tampil dalam bentuk parti politik, NGO dan sebagainya. 


Padahal agendanya adalah jarum yang sudah disemai, semat dan tugal semenjak 929 tahun semenjak sebelum Isa dilahirkan lagi. Inilah yang menghasilkan sistem yang kita terperangkap didalamnya sekarang. Bacalah "protokol protokol of the zionis" dari protokol (I) sampai protokol (XXIV). dan fahami baik baik.

Inilah maksudnya imperfect balance yang dirancangkan oleh mereka sedangkan kita semua (dunia) tidak boleh keluar darinya. Lihatlah Burma yang kini dikenali sebagai Myanmar yang enggan mengikut sistem itu. Dan negara negara lain seperti Iran dan Iraq yang nak cuba keluar dari cengkaman sistemnya.


Walau bagaimana pun kita ini masih sedang cuba keluar juga dari sistem itu tetapi cara kita adalah berbeza: cara ansur ansur; namun kini sudah disedari dan tekanan sedang diperkuatkan dengan mempromosi / mengangkat orang orang tertentu bagi melemahkan kita sehingga banyak perkara yang kita nak buat kini jadi terbengkalai.



Semuga kejayaan tetap memihak kepada kita dan orang orang kita pun menjadi pandai mengelak daripada secara tidak sedar menjadi alat kepada mereka dengan cara terlibat memberikan akibat dalam melemahkan kerajaan yang ada. Pandai pandailah memahami apa yang sedang berlaku dihadapan kita dan pandai pandailah menapis maklumat. Inshaallah.

Tiada ulasan: