Isnin, 8 Mac 2010

Kekuatan Bangsa Melayu (Siri Lanjutan)

Kekuatan Bangsa Melayu   (Siri Lanjutan) =

Ada sahabat bolger bertanya tentang: 
http://penaminang.blogspot.com/2010/03/dimana-terletaknya-kekuatan-melayu.html

Jawapan Hamba Spontan dan mudah: 
KETULINAN IMAN.

Itu baru istilah hamba sendiri. Kalau diambil dari kata kata guru hamba Allahyarham Ustaz Abdullah bin Mohamed (Nakhula) bekas Pengerusi Lembaga Penasihat Musium Negeri Kelantan katanya ialah Tauhid. Hamba memilih untuk tidak menggunakan istilah itu kerana Nakhula menggunakan istilah itu dengan huraian yang terlalu mendalam yang hamba tidak yakin dapat menyampaikannya dengan tidak membuka kemungkinan yang boleh mengelirukan.

Walau bagaimana pun perbincangan kita seterusnya akan berkisar sekitar maklumat sejarah dan juga ceritera. Mengikut Nakhula orang Melayu secara umum dan institusi pemerintahannya tidak pernah tergelincir dari Islam. Maksudnya ialah dari pegangan tauhid. Ini adalah kerana orang Melayu itu adalah petapa yang gigih dan sentiasa dekat dengan hidayah Allah swt.
Mengikut catatan dalam buku catatan perjalanan Ibnu Batutah.
Ibnu Batutah pernah mudik sungai Kelantan dan Mendarat disatu tempat bernama Klu Klai dimana rajanya ialah seorang perempuan yang memakai kain sampai kepangkal lengan dan bawahnya sampai ke pergelangan kaki. Bahunya terdedah. Sangat sangat menghirmati tetamu. Ibnu Batutah telah dibenarkan mengadap dan sempat bertanyakan tentang ugamanya. Raja perempuan yang dipercayai sebagai Puteri Saadon I itu meminta kertas dan dakwat dari inangnya dan menulis jawabnya. Mengikut kefahaman Ibnu Batutah tulisan itu bermaksud "Satu jadi banyak. Banyak kembali satu" Mengikut kefahaman Ibnu Batutah raja itu dan rakyatnya berpegang dengan ajaran Keesaan Tuhan.
Hikayat Mahraja Besar:
Mahraja Besar ialah Raja Pemerintah Negara Jamek Ambar. Kerajaannya memerintah dari mungkin sekitar bukit Panau iaitu sekiar Tok Uban kini. Baginda mempunyai 3 orang anak:

1. Nama asalnya mungkin Rangjuna. Dalam alam pertapaannya bergelar Sang Rajuna Tapa dan kekadang Sang Adi Putera. Namanya bertukar mengikut peranan dan tempat ia hadhir. Bila menjelma ke alam nyata beliau memakai berbagai nama termasuk Panca Suria Si Tamin Sari.

2. Seorang perempuan yang tidak diketahui namanya. Kemungkinan beliau dikenali sebagai Puteri Saadon Pertama.

3.Sangjaya atau Raja Ahmad kemudian bergelar Syed Ahmad. Kini dipercayai masih berkerajaan dalam alam ghaib di Gunung Tebu (kini dalam kawasan Terengganu).

Apabila sudah cukup lanjut usianya Mahraja Besar telah memanggil ketiga tiga anaknya untuk menyerahkan kerajaan kerana beliau berkeinginan hidup dengan mendekatkan dirinya dengan Allah swt. Rangjuna menolak kerana masih berhasrat untuk meneruskan suluknya yang sudah menghampiri kematangan tetapi terganggu kerana pulang menemui panggilan ayahanda itu. Adik kepadanya adalah seorang perempuan. Maka adik bongsunya Raja Ahmad telah digesa supaya menerima t/jawab itu dengan janji kalau negeri dilanda bencana atau dicemari noda dan dosa beliau akan kembali untuk menghapuskannya. Maka Raja Ahmad pun menerimanya.

Berpindahlah Mahraja Besar ke satu kawasan berbatas dan pamah yang sesuai dijadikan kawasan bendang bergelar batas besar bendang padi raja bersama sebilangan pengikutnya. Sebuah istana dibina untuk kediaman permaisurinya bersama satu perkampungan. Kini tempatnya bergelar Padang Permaisuri.

Mahraja Besar asik berulang alik ke Gunung Tebu dimana beliau menumpukan suluknya untuk mendekatkan diri dengan Allah sehingga beliau dianugerahkan berbagai hidayah dan keistimewaan. Akhirnya beliau berjaya dicelahi dan dihasut goda oleh ajazil dan menjadi sesat sehingga memerintahkan rakyat jelata sembah sujud kepadanya, tidak lagi kepada Allah, Tuhan yang tidak zahir.

Perkhabaran tiba kepada Raja Ahmad dan setelah berbagai usaha pujuk rayu tidak membuahkan hasil Raja Ahmad telah mengistiharkan perang dengan Ayahandanya. Dengan bantuan dari kekandanya dan Sayid Hamzah dan Sayid Umar Al Khatib Mahraja yang syurik itu telah berjaya dihapuskan.

Inilah kekuatan Bangsa Melayu. Ketulinan tauhidnya sentiasa terjaga. Dan ada kuasa dari lapis lain lagi yang ikut bersama menjaga ketulinan itu. Cuma kehadhiran makhluk Allah itu kini kita napikan kerana kita ini mampu percaya kepada apa yang dapat kita lihat dengan mata lendir sahaja.
Ekspresi Budaya: Wayang Kulit, Mak Yong, Peteri, Tarian Saba dan Dikir Sarawak yang sempat hamba pelajari serba sedikit rahsia didalamnya semuanya mempunyai unsur yang tersirat menjurus kepada mengenali Allah. Malahan hamba sendiri puas juga mebaca berbagai naskah kitab mengenai sifat 20 maka fahamlah setakat menghafal dan mengerti. Namun apabila kefahaman dibantu oleh kefahaman yang tersirat melalui rahsia rahsia terjalin dalam amalan kesenian Melayu baharulah dapat hamba merasakan kehadhiran Zatul Buhti itu. Mashaalah.

Maaflah jangan ambil pengajaran dari sini. Carilah guru yang sebenar tahu. Memang sukar mencari guru yang tahu kerana kita telah diajarkan untuk menapikannya sejak lama dahulu. Kita yang gagal memahami rahsianya telah menghukum ia sebagai syirik. Betapa ruginya kita membuang rahsia kebijaksanaan zaman kuno itu. Mashaallah.

Pertabalan Sultan Di Perak:
Hamba menyaksikan sendiri pertabalan Sultan Azlan Shah Paduka Seri Sultan yang memerintah seluruh negeri Perak. Selepas ditabalkan secara resminya mengikut istiadatnya di Balai Rong Sri Paduka Seri Sultan dibawa sebuah balai lain yang masih dilereng Bukit Chandan itu tetapi terletak dekat dengan tebing sungai Perak. Balai itu digelar sebagai Balai Jin. Di Balai itu Paduka Seri Sultan diTabalkan sekali lagi mengikut istiadat tersendiri. Kali ini Paduka Seri Sultan di Tabalkan sekali gus menjadi Raja pemerintah juga kepada masyarakat Jin.

Pada ketika itu ada pertanda menunjukkan masyarakat Jin ikut menerima perlantikan itu dengan cara ikut memandikan Paduka Seri Sultan dengan air dikatakan dari Sungai Perak yang turun dalam bentuk hujan dalam keadaan panas terik tanpa tompok awan itu. Hamba pun ikut merasai terkena titisan hujan itu.

Maka Hamba pun tetaplah akan bertegas mengatakan Raja Raja Melayu yang dinaungkan kebawah duli kebawah duli itu hal ehwal Ugama Islam dan adat istiadat Melayu adalah Raja juga bagi masyarakat Jin. Sesuai dengan Rasullalah saw dilantik menjadi Nabi dan Rasul bagi Jin dan Manusia. Wallahuaaklam.

Cuma kita hari ini jarang yang mengiktira kehadhiran serta peranan mereka dikalangan kita. Padahal mereka juga ada yang kafir dan ada juga yang berhasil di Islamkan. Mashaallah.

MAKA BAGI HAMBA KAJIAN MENDALAM DENGAN KEFAJAMAN YANG JELAS MENGENAI KEDUDUKAN RAHSIA INI AKAN MENEMUKAN KITA SEMUA DENGAN KEKUATAN BANGSA MELAYU. Inshaallah.
Wallahuaaklam

Tiada ulasan: