Selasa, 8 September 2009

Jin Putih Hitam Dohor ...................

Manusia adalah kejadia paling istimewa. Tuhan meletak paras manusia itu melebihi paras malaikat. Kelebihan itu bukan cuma cuma. Ada tanggong jawab yang berkepit mengembar. Itulah cabaran yang kena dihadapi dan ditanggong.

Bagi menghadapi cabaran itu Tuhan menganugerahkan alat yang hebat kita panggil akal "yang bersarang pada otak kita". Hebatnya akal itu terbukti apabila kita faham bahawa ia menghulur alir dalam sulam pindan merata seluruh tubuh memberi kilau pancar jelas pada bahagian (organ) tertentu badan zahir.

Anugerah akal yang hebat itu adalah rahmat dari Allah untuk digunakan oleh manusia bagi menghadapi cabaran cabaran dalam usaha memakmorkan bumi Allah ini. Rupanya bumi ini adalah diamanahkan Allah untuk dimakmorkan oleh umat manusia.

Akal adalah alat utama yang seterusnya berkembang pula dalam deria yang selalunya dihitong berjumlah 5 iaitu:
  1. Dengar.
  2. Hidu / bau.
  3. Kecap.
  4. Raba / sentuh.
  5. Tampak / pandang.
Pengalaman hamba cuba memahami mentera Melayu pernah membawa hamba berhadapan dengan beberapa olahan menarik mengenai rahsia kejadian ini. Namun biarlah ia menjadi pustaka yang dipikul amanah membendungnya oleh mereka yang layak dan bertanggong jawab sahaja.

Di laman ini hamba cuma nak cuba mengajak anak anak mengalun lenggok dalan olah tari lima pola deria itu sahaja. Itu pun dalam asas yang ringkas sahaja mampu hamba bentangkan dilaman terbuka ini.

Dorongan menjurus arus rasa didada hamba sehingga ingin membentangkan perkara ini terbit dari kenangan terhadap seungkapan potongan mentera yang berbunyi:

"... ... ... .....dok peraja junjung julang ke jin putih sekor. Jin putih hitam dhohor seri penaklok, kuning seri perakam ... .... "

Sebutan nama jin itu adalah ditujukan dengan biji mata yang putih dengan hitam dalam ditengahnya dan bintik kuning (yellow spot mengikut istilah sains) di bahagian dalamnya. Kelohan /tegoran yang dibangkitkan oleh pembawa mentera ialah bahawa pelanggannya (subjeknya) itu ialah sekadar apa yang nampak di mata kasar dan disukai oleh mata kasar sahaja.

Maka bagi hamba inilah peringatan yang ingin hamba sampaikan kepada masyarakat kita kini. Memang itulah yang merajai pilihan (napsu) kita kini ........ ................. .................... ................. .................... ....................... ..................... ...................... ..................... ...................

Hamba bercadang untuk membiarkan sahabat2 dan saudara seumat menyambung sendiri dari situ buat beberapa ketika. Hamba akan kembali dengan olehan selanjutnya apabila hamba rasakan hamba sudah tersedia bersedia.

WALLAH HUAALAM


Tiada ulasan: