Jumaat, 30 Oktober 2009

MINDA CELARU = Fahaman Orang Dahulu Kala.

Teringat kepada betapa cermatnya orang Melayu dahulu kala memerikan tahap tahap kecelaruan jiwa dan minda manusia. Apabila mereka memperincikan tahap tahap kecelaruan minda diistilahkan seperti berikut:

Lugar:
Istilah lugar yang kita fahami kini membawa erti tiada keseimbangan antara kelapangan perut dan selera. Namun apabila istilah itu digunakan didalam bangkitan mentera seperti pernah hamba temui, ia bermaksud ada penolakan minda terhadap apa yang ada didalam otak fikir. Mermaksud apabila kita menghadapi keadaan yang diistilahkan sebagai lugar itu sudah lahirlah semacam kebosanan dan kebencian terhadap isu sedang dhadapi.



Mual:
Tahap yang lebih memuncak daripada lugar. Sudah membuak kebencian yang teramat sangat. Seperti hendak muntah layaknya. Muntah yang meluluh keluarkan benda benda tidak diingini dari dalam perut adalah perkara biasa yang mudah kita fahami. Tetapi muntah yang dimaksudkan dalam maksud bangkitan mentera ini bermaksud meluahkan penolakan minda dalam bentuk cernaan tindakan emosi.


Babok:
Menggambarkan pemberontakan perasaan. Sudah lahirlah didalam perasaan dorongan untuk menzahirkan penolakan, kebencian dan kemarahan terhadap sesuatu itu melalui tindakan. Dorongan napsu ummarah yang sudah menjadi agak sukar untuk dikawal. Kadang kadang suhu badan pun pada peringkat ini sudah menjadi tidak seimbang dan terkawal.

 

Bikun:
Dorongan napsiah sudah sempai kepuncaknya. Puncak kemarahan sudah menjadi tidak terkawal sehingga boleh terbit dengan sendirinya perkataan atau tindakan spuntan atas dorongan napsiah. Pertimbangan dari otak fikir sudah menipis dan teramat kurang peranannya. Dalam perkataan kini barangkali kita istilahkan sebagai "Bengong". Dalam keadaan bengong itu kira bicaranya sudah tidak boleh sepenohnya diambil kira lagi.



Pening:
Tekanan fikiran dirasakan pada bailogi / fisikal otak mungkin dalam bentuk denyutan atau imbangan yang tidak menentu. Sampai keperingkat ini deria deria penglihatan, pendengaran, sentuhan, kecapan dan hidu (bau) pun mungkin sudah mula menerima kesan bersama; kerana induk deria sudah ketererlaluan menanggong beban dari tekanan gangguan terhadap sistem serta emosinya. 


Relu:
 Induk deria sudah sampai kepuncak dalam menanggong beban dari tekanan gangguan terhadap sistem serta emosinya. Tekanan terhadap deria deria penglihatan, pendengaran, sentuhan, kecapan dan hidu sudah menjadi bertambah nyata dan sukar dikawal. Maka tindakan tindakan juga menjadi sukar hendak dikawal. Tetapi pada peringkat ini penanggongnya akan masih teringat akan salah dan silapnya setelah sesuatu lafaz perkatan atau tindakannya terlepas. Dia masih sekali sekali dapat kembali kepada sedar tetapi sudah keterlaluan condong kepada tuntutan napsu ummarah yang parah (bisikan syaitan ?)

Gila:
Sudah hanyut kealam fentasi. Dunianya sudah menjadi lain sama sekali. Dia sidah bertindak mengikut bisikan luaran (bisikan syaitan) yang sudah menguasai minda dan sudah masuk menakluk hatinya. Namun pada peringkat ini penanggung masih lagi ada maruah dan harga diri. Dia masih akan marah dan melenting jika maruah dan harga dirinya dicela. Dia masih ada rasa malu.


Spera:
Segala tindakan sudah hampir sepenohnya dikuasai oleh bisikan syaitan. Sidah tiada lagi maruah dan harga diri. Sudah tiada lagi rasa malu. (Orang dahulu kala menyebutnya sebagai sudah lupa kain bajunya). Sepenoh mindanya sudah hanyut dibuai perasaan yang sudah diterbangkan kealam fentasi. Dia seronok disana kerana alam yang palsu itu indah baginya. Namun apabila ada sebab atau sabit dia masih boleh dijinak/tenangkan sekadar untuk masa ketika tertentu. Individu yang dalam hidupnya selalu menjadi pujaan, sanjungan atau dikagum hormat biasanya boleh menjadi penyebab itu. Ahli ahli yang matang dengan ayat ayat tertentu atau bait bait mentera bangkitan tertentu juga mampu menerbitkan radiasi yang mampu menjinak / menenangkan penanggung spera.


Catatan ini dicetuskan daripata istilah istilah yang hamba pernah dengar dan faham dari mentera yang pernah diungkapkan oleh ahli ahli dalam amalan perdukunan / perbomohan Melayu. Hamba sebenarnya pernah bertanya secara agak mendalam tentang maksud perkataan perkataan itu dan pernah mencatatkan sekadar yang dapat hamba faham ketika itu. Catatan itu pun pernah menjadi bahan dalam percubaan untuk menerbitkan Ensaiklopedia Budaya Melayu yang musnah dimakan api Wisma Keramat sekitar 1984.


Apa yang tercatat disini cuma berdasarkan ingatan dan huraian yang terbit dari daya fikir hamba sendiri pada masa kini. Namun hamba tetap merasakan ia menarik untuk dikongsikan dengan sahabat sahabat dan anak anak zaman kini. Semuga ia boleh menjadi sebab untuk mencetuskan sesuatu yang lebih bermakna.


Hamba juga merasakan lontaran ini sudah menjadi penting bagi mencetuskan fahaman terhadap banyak perkara yang sedang berlaku kini. Mashaallah.


Wallahhuaalam Bissawab.

Selasa, 27 Oktober 2009

Konseling dan Kerjaya

Beberapa hari yang lalu hamba berpeluang duduk duduk untuk berkenalan dengan sekumpulan pelajar yang akan melangkah ke tangga institusi pengajian tinggi. Jurang usia antara hamba dengan mereka berlipat kali jauhnya, tetapi mujurlah kami berjaya menutup jurang yang jauh itu. Mungkin juga kita sama sama ikhlas mahu mencari manfaat pengajaran dari pengalaman dan perasaan masing masing antara kita semua.

Dalam masa yang sama beberapa orang sahabat hamba berpeluang duduk duduk untuk berkongsi pengalaman dengan beberapa guru konseling dan kerjaya dari beberapa buah sekolah. Guru guru itu menyatakan rasa terkilan mereka apabila murid muridnya sekali sekali dikumpul untuk ditaklimatkan gambaran mengenai situasi negara kini. Politik, katanya.

Hamba pun bertanyalah kepada sahabat sahabat hamba itu bagaimana mereka membantu menghuraikan kebuntuan guru guru konseling dan kerjaya itu. Jawapan sahabat sahabat hamba itu teramat menakjubkan hamba. Kerana mengikut mereka guru guru itu tidak berminat pun untuk mendengar. Mereka cuma berminat untuk menyatakan keluhan mereka sahaja.

Mengikut kata kawan kawan yang belajar ilmu konseling perinsip asas seseorang konseler ialah menjadi pendengar yang baik. Rupanya ada juga guru yang bertugas sebagai konseler lebih pandai bercerita dari mendengar dan meneroka. Dan dalam masa yang sama mengunci alat meraba hati dalam minda terkurung. Padahalnya sahabat hamba berdua itu adalah antara orang yang sesuai kalau ada yang mencari bantuan bagi mengesahkan atau mempersoalkan pendapatnya mengenai apa yang mereka katakan sebagai politik itu.

Apabila atas sebab sebab tertentu ada murud murid dikumpul untuk diberi taklimat mengenai situasi terkini negara dikatakan sebagai menyampaikan saranan politik oleh guru guru tersebut di atas dan mungkin ramai lagi. Hamba pun bertanyalah pada kawan kawan yang selalu terlibat dengan acara acara sedemikian. Kata mereka yang disampaikan ialah secara akademik mengenai sejarah dan negara yang terdiri dari tanah air, manusianya, kerajaan dan kedaulatan. Selain itu ialah dorongan keperluan untuk memudahkan yang terlibat memburu cita cita hidupnya bagi memudahkan pencapaiannya.

Mengapa pula ada yang mengatakan yang disampaikan itu sebagai politik. Memang benar itu adalah ilmu sains politik tetapi bukan politik kepartian. Yang tidak suka pengetahuan politik itu disebarluaskan ialah kalangan ahli politik pembangkang.  Barulah hamba faham rupa rupanya apabila masyarakat faham mengenai apa itu politik maka menjadi payahlah untuk mereka dihanyutkan dengan mainan isu isu. Ikut disampaikan juga ialah kaedah menapis maklumat. Maka menjadi payahlah untuk masyarakat ditipu dengan cerita cerita yang diolah dan diselewengkan; apa lagi dengan fitnah fitnah nyata.

Apahal pula dengan sesetengah kalangan guru dan kakitangan kerajaan yang menentang program begitu. Itulah gambaran hati mereka. Kerana kerajaan ini terlalu terbuka dan memberi kebebasan berpendapat dan berkata, begitulah jadinya. Pelaksana dasarnya sendiri juga menentang apa yang dilaksanakan. Jadi mereka menjadi pelaksana apa yang mereka kata salah. Melaksanakan demi gaji. Putihkah atau hitamkan gaji itu. Wallahuaalam.

Hamba pun seterusnya mengenang kembali bualan hamba dengan murud murid yang sudah hampir melangkah kaki ke tangga institusi pengajian tinggi itu tadi. Memang murid murid itu sudah banyak keliru dengan berbagai akalan dan cerita cerita orang politik. Memang patutlah mereka diberi kefahaman asas mengenai apa itu politik sebagai sains pentanbiran dan pengurusan negara.  Hamba nak tegorlah sikit guru guru konseling yang kata kerja itu salah tadi. Apa yang anda buat dalam hal kalut akalan2 mengelirukan itu. Takkanlah anda juga penyumbang kepada akalan mengelirukan itu.

Satu lagi pengalaman menarik mengenai anak anak itu ialah rupanya mereka masih kabur mengenai cita cita mereka. Ada yang sedang belajar dalam aliran sains berhasrat untuk menjadi peguam dan sebaliknya yang sedang dalam aliran sastra berhasrat untuk menjadi doktor atau jurutera. Ada yang sudah masuk dalam persediaan untuk terus keprogram ijazah, masih lagi bercita cita untuk menyandang jawatan yang memerlukan kelulusan diploma sahaja. Sebagai contoh murid pandai/cerdik yang sudah masuk program untuk terus ke pengajian ijazah dalam aliran aliran sains yang sepatutnya boleh membawa kepada ijazah doktor perubatan masih lagi berpegang dengan hasrat untuk menjadi jururawat selepas tamat pengajian.

Persoalannya ialah pencapaian dan kesan daripada kerja yang dirancang dan dibuat oleh guru guru konseling dan kerjaya yang pandai menyalahkan kerja pihak lain itu tadi. Murid murid yang hamba temui ini ialah murid murid dibawah jagaan guru guru konseling yang kebetulan bertembong dengan sahabat sahabat hamba di atas. Maka maaflah, hamba tidak mempersoalkan guru guru konseling dan kerjaya secara terbuka. Hamba sedang merujuk kepada penglibatan yang khusus.

Wallahuaalam. 

Rabu, 21 Oktober 2009

Pengalaman




Tadi hamba ke sebuah pasaraya yang tidak jauh dari rumah untuk memembeli bekalan bulanan. Tiba tiba disapa oleh seorang gadis comel yang memanggil hamba sebagai atok. Memanglah ibunya pernah hamba layan seperti melayan anak anak sendiri.

Itu memang kebiasaan hamba dengan anak anak muda tak kira lelaki atau perempuan. Sampai sekarang pun masaih begitu. Jadi hamba mempunyai ratusan anak selain anak anak sendiri yang cuma empat orang sahaja. Tidak hairanlah hamba kalau ada anak muda yang hamba tidak kenal menyapa dengan panggilan atok begitu.

Malahan hamba pernah melalui dua pengalaman didatangi oleh gadis comel dengan membahasakan hamba sebagai Ayah Long. Usul punya usul rupanya gadis manis itu adalah anak kepada adik kandung sendiri. Demikianlah kehidupan hamba. Anak saudara sendiri pun boleh hilang gambaran rupanya dalam album ingatan.

Pernah juga hamba melalui beberapa pengalaman bertemu dengan anak muda yang memegang jawatan penting tiba tiba menyapa hamba dengan panggilan abang. Rupanya sejak zaman kanak kanaknya dia diajarkan supaya memanggil hamba ini sebagai abang dan hamba pun melayannya sebagai adik kerana ibu hamba juga melayan dia sebagai anak. Mujurlah hamba disapa. Kalau tidak hamba dah tak kenal dah.

Cerita cerita begini barangkali tidak mempunyai apa apa erti bagi ramai orang. Tetapi hamba cuba membandingkan dengan pengalaman pengalaman hamba itu dengan seseorang pemimpin yang mempunyai ramai anak buah. Betapa mudahnya ia lupa dan tidak kenal dengan anak anak buahnya apa lagi kalau budi kalau ada yang ditaburnya tidak diharapkan balasan.

Maka berpesananlah hamba kepada orang ramai; janganlah hendaknya berkecil hati kalau seorang pemimpin tak perasan akan anda. Cuba cubalah cari peluang untuk berkomunikasi dengan dia. Kerana sesungguhnya lagi bertanggong jawab seseorang pemimpin itu lagi sibuklah ia. Maka lagi banyaklah perkara bersusun lapis dalam ingatannya. Mudahlah dia mengalami finomina bergalang ingatan (information overload). Ini adalah sesuatu yang hamba pelajari dari pengalaman.

Habis urusan di pasaraya hamba pun terus singgah kerumah gadis comel yang memanggil hamba sebagai atok itu tadi untuk melihat adik lelakinya yang baharu sahaja kemalangan dengan motorsikalnya. Termasuk kemalangan kali terakhir ini sudah tiga kali anak muda itu mengalami kemalangan dengan motorsikalnya. Mujorlah tidak teruk. Pesan hamba kepadanya ialah; belajarlah dari pengalaman. Jangan sampai berulang ulang kesalahan atau kesilapan yang sama menimpa kita.

Tentang belajar dari pengalaman ini hamba ada maklumat menarik nak kongsi dengan kawan kawan. Tokoh berlainan dari tiga tamaddun terbesar dunia pernah membuat pernyataan yang serupa. Iaitu yang pertama ialah Abraham Lincoln presiden Amerika yang ke 6. Kedua ialah Confucious dari tamaddun Cina dan ketiga ialah Pak Hamka dari tamaddun Melayu. Perkara yang dinyatakan oleh ke tiga tiga tokoh itu ialah:
 

ORANG YANG BIJAK BELAJAR DARI PENGALAMANNYA.
ORANG YANG LEBIH BIJAK BELAJAR DARI PENGALAMAN ORANG LAIN.



 Maka bijaklah kalau kita mengkaji bagaimana musibah menimpa orang lain dan apa akibatnya untuk kita bersedia dan mencari jalan menyalamatkan diri kita dari mengalami musibah yang serupa. Janganlah sampai kita mengalami apa yang dialami oleh orang Palestin, Iraq, Timor Leste dan sebagainya. Kita belajarlah dimana silapnya apa salahnya.


 




Rabu, 14 Oktober 2009

FATWA DALAM MENGENAL HATI MANUSIA.

Tiba tiba fikiran fikiran menjadi tertumpu kepada suatu mimpi yang terjadi lama dahulu. Dalam mimpi itu hamba didatangi oleh moyang hamba Wan Mutahir @ Wan Tahir @ Batin Itam yang menjaga banjaran pantai negeri Terengganu DI serta pulau pulau di laut Cina Selatan dengan caranya sendiri sehingga zaman Marhum Haji. Kehadhiran beliau ketika itu seperti memberi peringatan kepada hamba agar memerhatikan dengan cermat beberapa orang sahabat di sekeliling hamba. Beliau memaklumkan kepada hamba apa yang hamba namakan sebagai fatwa mengenal hati manusia.

Entah mengapa tiba tiba hari ini hamba menjadi bersemangat untuk berkongsi fatwa itu sekadar yang dapat diingat dan diungkapkan pada hari ini. Mudah mudahan semua yang berguna untuk tatapan manusia akan bersinar memancar dalam otak ingat hamba semasa membuat catatan ini. Inshaallah apa sahaja yang wajar menjadi rezeki umum akan keluar daripada kitab ingatan ini. Barangkali juga maklumat yang lebih lagi dapat dikutip dari buku buku saikologi. Hamba cuma merasakan maklumat ini ada kelainannya yang tersendiri.

Setiap manusia adalah pencari kerana Tuhan memang menganugerahkan akal kepadanya sebagai anugerah yang istimewa. Namun anugerah itu adalah petanda kepada tanggung jawab yang kena dipikul. Manusia kena bertanggung jawab terhadap apa sahaja yang dikerjakannya kerana apa sahaja yang dikerjakannya adalah hasil olahfikir dan simpulrumus dari mindanya sendiri.

Dalam pencariannya manusia adalah teramat keratif. Apa sahaja tindakannya adalah caranya sendiri. Cara yang terpilih itu pula adalah berbagai bagai bergantung kepada niat dan hajat serta ketulusan dan keikhlasan individu. Ada yang menyembunyikan niat hajatnya; ada yang mengistiharkan niat hajatnya dan ada juga yang mengistiharkan niat hajat itu sebagai pelindung kepada niat hajat yang sebenarnya tersirat dalam keinginan pencariannya sendiri. Mudah ceritanya ada orang yang telus, tulus dan ikhlas;  namun ada juga yang tidak.

Ada lagi sejenis hati manusia kejadian Tuhan ini yang memang tidak sedar. Biasalah kalau yang tidak sedar apa yang ia bicarakan. Keadaan itu lahir dari sikap ambil mudah dan bersahaja mengisi ruang dan selalunya didorong oleh hajat supaya terlihat sebagai pandai dan bijak. Ini menunjukkan hatinya berisi dengan madu berzatkan napsu.

Namun ada juga manusia yang memang tidak sedar akan niat hajatnya kerana memang kefahamannya sudah dianjurkan oleh unjuran yang dia sendiri tidak faham lantaran lendir mindanya sudah tersalut oleh petunjuk yang salah dari maklumat yang tidak difahami dengan sempurna. Inilah sebabnya sesuatu maklumat itu kena cuba dilihat banyak kali dari banyak sudut untuk mencari kepelbagaian makna kelainan maksud. Jadi rupanya untuk sentiasa paling hampir dengan benar itu manusia kenalah membina mindanya untuk menjadi kaya dengan berbagai rupa dan bentuk kefahaman diatas perkara yang satu.

Malangnya kebanyakan manusia selalu suka mengunci mindanya dengan jalur pengertian yang mula mula dia faham dan seterusnya menjadikan fahaman itu sebagai sudah mutlak, memadai dan sudah sempurna lengkap. Finomina ini selalu menghalang manusia daripada berkembang dan berkembang lagi dengan kekayaan ilmu. Apa lagi untuk menemui kebenaran yang jelas pasti.

Kadang kadang yang ditemui oleh ilmunya itu memanglah yang benar tetapi ia belum menemui kebenaran kerana benar yang dikenali itu cuma sekadar luaran atau sekadar rupa dan bentuknya sahaja. Rupa dan bentuk itu sendiri masih memerlukan terjemahan, olah kaji dan cerna ulas yang mendalam. Belum lagi diselak dedah kulit rupa dan pola coraknya. Namun manusia selalu mudah menjadi selesa dengan mengenal tajuk yang dapat diolah tayang mengkagumkan. Perasaan selesa itulah yang membuat manusia mudah menjadi puas dengan seronok merasa sudah faham dan tahu.

Sesungguhnya apabila berhadapan dengan manusia manisia yang berada dalam keadaan seperti tersebut di atas itu kita boleh mengenal ia. Moyang hamba berpesan; apabila berhadapan dengan manusia dan bercakap (berhubung) dengannya perhatikan:

Bagaimana dia melepaskan perkataan perkataan (dalam penyampaiannya). Orang yang yakin dengan apa yang hendak disampaikan akan melontarkan perkataan perkataannya bulat bulat dengan jelas dan lantas. Dia tidak akan teragak agak atau menelan bahagian bahagian akhir perkataan. Orang yang tidak pasti dengan apa yang hendak disampaikan akan menarik kembali selalunya bahagian hujung beberapa perkataan yang diucapkan. Demikianlah juga keadaannya orang yang sedar ia sedang tidak bercakap benar. Keadaan yang sama juga berlaku dengan orang orang yang gelojoh tetapi kita dapat membezakannya kerana orang gelojoh menelan hujung perkataan kerana perkataan lain menghambat dibelakang.  

Kerdipan cahaya dari matanya. Orang yang bercakap dengan membelakangi suara hati selalunya akan dapat merasai tekanan apabila didapati orang sedang memerhati tepat pada matanya. Kalau dia tidak gagah dalam mengawal perasaan dalamannya kelopak mata itu sendiri akan berkedip. Namun kerlipan cahaya dari dalam bola matanya tetap berkedip. 

Awas mata serta telinganya. Orang yang seimbang kawalan derianya selalunya tidak mudah gagal mengesan sebarang peristiwa yang tercetus dalam persekitarannya. Semasa berbicara menyampaikan ada cetusan cetusan berkaitan berlaku dalam persekitaran. Adakah dia memberi perhatian dan bagaimana pula reaksi diberikan. Tahap hormat yang dia beri kepada cetusan cetusan itu adalah tahap kemuliaan hatinya disamping menjadi pengukur ketangkasan mindanya.

Bagaimana dia menghormati persekitaran dan orang lain dihadapan dan juga disekelilingnya. Keterbukaan dalam hal mengiktiraf hak orang lain dengan baik adalah pengukur kemuliaan hati.